Pàgines Centre d'Informació i Recursos per a les Dones

29 de juliol 2011

21è Cicle de Cinema de Dones: Revolucions quotidianes

El cicle Revolucions quotidianes ofereix tres propostes cinematogràfiques que, des de registres ben diferents, qüestionen l'ordre establert convidant-nos a reflexionar sobre el treball de cura i la cor responsabilitat entre homes i dones. Des d'un western protagonitzat per un potent personatge femení, capaç de trencar amb les limitacions que socialment li són assignades pel sol fet de ser dona; passant per una interessant ficció italiana que juga amb l'estranyesa d'espectadors i espectadores en veure un home ocupant-se de les tasques de cura; fins al que avui ja és un document de referència de la mirada feminista vers l'economia global i els treballs de les dones.

Tres films, doncs, que visibilitzen les tasques de cura, tradicionalment assignades a les dones, les resituen dins una nova escala de valors, i alhora proposen nous models de convivència i cor responsabilitat entre homes i dones dins la nostra societat.

Inauguració del Cicle a càrrec de Francina Vila, Regidora de Dones i Drets Civils de l'Ajuntament de Barcelona.
Dimarts 13 de setembre,a les 21.00h a la Plaça de les Dones del 36, (entrada per Torrent de l'Olla o carrer Santa Àgata). En cas de Pluja la projecció es durà a terme a l'Espai de joves La Fontana, Gran de Gràcia, 190-192
 
Meek's Cutoff
Kelly Reichardt. EUA, 2010. 104'
Aquest film va guanyar el premi premi a la millor direcció al Festival Internacional de Cine de Gijón 2010.
La producció fa una recuperació del gènere del western des d'un enfocament completament diferent a l'habitual: la quotidianitat i el punt de vista de les dones. La càmera que sempre acompanyava a l'heroi en les seves cuites camp a través, deixant fora de camp als personatges femenins tancats a casa, aquest cop es capgira i segueix al personatge femení, una dona forta, coratjosa i crítica. El film ens situa a l'any 1845, enmig del desert d'Oregon, on una petita caravana formada per tres famílies es dirigeix cap a l'Oest guiada per l'explorador Stephen Meek. El film centra la seva mirada en la quotidianitat i els petits gestos rutinaris i relata els fets des del punt de vista de les dones. Apartades constantment de la presa de decisions, el personatge de l'Emily n'és l'excepció. D'una banda, perquè trenca les limitacions del rol que li ha estat assignat en tant que dona en erigir-se com la màxima qüestionadora de la figura del guia; i de l'altra, perquè intercanvia opinions i responsabilitats d'igual a igual amb la seva parella. L'aclamada directora Kelly Reichardt construeix un particular western basat en els diaris de dones que viatjaven cap a l'Oest.
Presentat per Drac Màgic.

Dimarts 20 de setembre, a les 21.00h al Centre Cívic Casa Elizalde:
Qui compta? Marilyn Waring a sexe, mentides i economia global
Tere Nash, Canadà, 1995. 94'
El documental desenvolupa les idees de l'economista Marilyn Waring, que proposa una alternativa de la visió econòmica mundial i un canvi dels preceptes que regeixen els modes de viure i entendre el món a tot el planeta. Es tracta de un film amb reflexions importants de l'economista Marilyn Waring encara vigents, gairebé 16 anys després de la producció del documental. En els moments de replantejament dels paràmetres que han articulat l'economia, les aportacions d'aquesta economista poden ser molt útils per trobar veritables sortides cap un model econòmic a escala humana. Aquest vídeo dóna eines per a pensar una economia alternativa, més sostenible i bassada en la corresponsabilitat entre dones i homes. Marilyn Waring posa al centre de l'economia el treball de cura, tot considerant-lo un element generador de riquesa. La directora amb ironia i intel·ligència, desmitifica el llenguatge econòmic hegemònic i suggereix noves formes de treballar més justes.Presentat per Drac Màgic

Dimarts 27 de setembre,a les 21.00h.al Centre Cívic Casa Elizalde
Vacaciones de Ferragosto
Gianni Di Gregorio, Itàlia, 2008. 72'
Aquest film mostra una interessant construcció d'un personatge amb dificultats per assumir les responsabilitats assignades segons el model d'home breadwinner però que, en canvi, assumeix les responsabilitats de cura vers aquelles persones necessitades d'atenció. En aquesta pel·lícula es pot veure un model de masculinitat que encara avui sorprèn pel fet de ser un desertor dels valors assignats de manera general als homes, com l'afany d'èxit, la competitivitat, l'enriquiment personal o el prestigi social. En Gianni és un home de mitjana edat que viu en un antic pis a Roma amb la seva mare, a qui s'encarrega de cuidar. Aquesta tasca de cura i la de portar la casa són la seva ocupació principal i, per tant, allò que l'impedeix buscar una feina remunerada. Conseqüentment, al llarg dels anys ha anat acumulant factures impagades amb l'administrador de la seva finca. Quan un calorós mes d'agost rep la temptadora oferta d'intercanviar el seu temps de cura per una reducció dels seus deutes amb la comunitat, Gianni l'accepta sense tenir cap altra alternativa. Serà així com s'acabarà fent càrrec de la mare i la tieta de l'administrador i també de la mare del seu metge i amic. El resultat és una delicada expressió del conjunt de relacions humanes que acaben construint-se quan la comprensió, la complicitat i la corresponsabilitat passen per davant de les convencions socials.
Presentat per Drac Màgic

ENTRADA LLIURE I GRATUÏTA
A TOTES LES SESSIONS

Organitza:
Centre d'Informació i Recursos per a les Dones- CIRD
c/ Camèlies 36-38. 08024 Barcelona. Tel: 93.258.03.57 i cird@bcn.cat.
Continguts del cicle i conducció del debat: Drac Màgic.
Amb la col·laboració del Centre Cívic Casa Elizalde i el Districte de Gràcia.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada